Zakres działania: edukacja, wychowanie.
Temat: Ta bajka jest inna… Bal u Królowej Doroty.
Autor: Teresa Witan.
Niepełnosprawność intelektualna to według specjalistów, niższy od przeciętnego rozwój umysłowy, z nasilonymi jednocześnie trudnościami w zakresie uczenia się i przystosowania. Dzieci z głębszą niepełnosprawnością spostrzegają rzeczywistość wolniej, mają trudności w zapamiętywaniu, odtworzeniu, przechowaniu informacji, proces rozwoju mowy jest wolniejszy, a zasób słów ubogi. Bardzo wyraźnie ujawniają przywiązanie, sympatię, mocno odczuwają potrzebę kontaktów społecznych, akceptacji, miłości i bezpieczeństwa. Nierzadko niepełnosprawności towarzyszy nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia sfery emocjonalnej, ospałość, niepewność, lub też brak wiary we własne siły, możliwości i niższe poczucie wartości. Istnieje wiele sposobów i form pracy warunkujących prawidłowe funkcjonowanie, stwarzających uczucie satysfakcji z osiągniętych sukcesów. Nasza placówka zapewnia wychowankom szeroki wachlarz zajęć rewalidacyjnych i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wpływających stymulująco na zaburzone sfery, są to m.in. terapia logopedyczna, zajęcia rewalidacji indywidualnej, gimnastyki korekcyjnej, integracji sensorycznej, zajęcia biblioteczne, artystyczne / teatrzyk, koło ceramiczne, zespół muzyczny/, które mają niebywałe znaczenie w procesie rewalidacyjnym. Muzyka przenika bariery intelektualne, motoryczne i emocjonalne. Moje doświadczenie zawodowe potwierdza, że niejednokrotnie była pierwszym sposobem nawiązania kontaktu z dzieckiem, bardzo pomaga w uspołecznieniu, bowiem łagodzi pierwsze, a ułatwia kolejne kontakty z rówieśnikami, niweluje indywidualne zaburzenia zachowania, reakcje i pomaga we współdziałaniu. Jako długoletni pedagog nieustanne poszukiwałam skutecznych sposobów odkrywania umiejętności, tłumionych w głębi osób niepełnosprawnych: tworzyłam własne utwory, adaptacje sceniczne, których celem było prezentowanie zdolności artystycznych dzieci. Pierwszym dziełem była „Bajka o rybaku i złotej rybce”. Dla tych, które z racji swojej niepełnosprawności i zaburzonych funkcji nie były w stanie śpiewać, czy też recytować tekstów, powstawały Bajki śpiewane -utwory oparte na kanwie znanych bajek / „Bajka o rybaku i o złotej rybce”, „ Królowa Śniegu”, „Kopciuszek”/. Uczniowie mogli „odgrywać” role tańcząc, niektóre śpiewały, inne zaś ruchem ilustrowały akcję bajki, która zawierała morał. Bohaterowie o negatywnym usposobieniu, w finałowym fragmencie przechodzili metamorfozę, w myśl zasady „dobro zawsze zwycięża”. Ważnym aspektem tych utworów było to, że większość dzieci mogła wystąpić w tych prezentacjach, bez względu na to, czy mówiły, śpiewały, czy też umiały pięknie tańczyć. Istotnym stał się fakt, że one chciały się pokazać, czerpały z tego wystąpienia radość, przełamały wewnętrzny opór, nieśmiałość, uwierzyły we własne siły i możliwości. Rodzice oglądający występ dzieci, niejednokrotnie byli zdumieni ich wystąpieniem , odczuwali radość emanującą ze sceny, zadowolenie „aktorów”, przeżycia i nastroje wśród nich panujące. Ograniczenia psychofizyczne wynikające z niepełnosprawności skłoniły mnie do opracowania takiej formy prezentacji scenicznej, która umożliwiłaby udział większości wychowanków. Tak powstało widowisko muzyczne „Bal u Królowej Doroty”.
Cele:
- prezentowanie umiejętności, zdolności poprzez „odgrywanie” określonych ról,
- uczenie się poprzez naśladownictwo, wsparte pokazem nauczyciela,
- czerpanie radości, zadowolenia z możliwości poruszania się, tańczenia przy muzyce, występowania w strojach, przypisanych dla powierzonej roli,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
- budzenie i rozwijanie odwagi, wiary we własne siły, poczucia własnej wartości,
- umiejętność współdziałania, współpracy w grupie/ w tym z kadrą pedagogiczną/,
- poznawanie i utrwalanie wiedzy związanej z literaturą dziecięcą/tytuły i bohaterowie popularnych bajek/,
- rozumienie pojęcia „dobro – zło”, uczenie właściwych postaw wobec zjawisk pozytywnych jak i negatywnych, /w myśl zasady „zło dobrem zwyciężaj”/.
Efekty: Przygotowanie widowiska muzycznego „Bal u Królowej Doroty”- zaprezentowanie podczas Choinki Noworocznej/10.01.2018r./
Do udziału w widowisku zostały zaangażowane wszystkie dzieci, oraz wiele osób z kadry ośrodka. Ideą tego przedsięwzięcia poprzez niecodzienną formę prezentacji było pokazanie m. in. klimatu, relacji i zwyczajów panujących w naszej placówce. Oto, jak ogłasza Dobosz, do pałacu/do ośrodka/, Królowa Dorota/dyrektor placówki/, zaprasza wszystkich gości. Jest zima, karnawał, Nowy Rok i każdy, kto ma dobre serce, jest przyjazny i serdeczny, może na ten bal przybyć. Pojawia się rodzeństwo- Gerda i Kaj/ bajka Królowa Śniegu/, któremu okrutna i zła Królowa Śniegu, z pomocą Czarnoksiężnika zamieniła serce w bryłę lodu i sprawiła swymi czarami, że ten miły chłopiec, stał się arogancki i złośliwy dla siostry. Ale Królowa Śniegu zrozumiała swoje złe postępowanie i już odmieniona razem z dziećmi tanecznym krokiem podąża na bal. Potem pojawiają się rybki, pływające frywolnie w wodzie, a za nimi Rybak ze swą żoną- już nie taką zrzędliwą, wymagającą, zachłanną/Bajka o rybaku i o złotej rybce/, która nie ma nowej sukni. Zauroczona miłymi słowami męża, Rybakowa w niego wpatrzona również wybiera się na bal. Następnie maszerują krasnoludki, z sympatyczną i wrażliwą Królewną Śnieżką/Królewna Śnieżka/-słyszeli o balu, ale Śnieżka nie chce zostawić swoich towarzyszy samych. Dopiero pojawiający się królewicz zabiera wszystkich do pałacu. W dalszej części występuje Czerwony Kapturek ze swoją Babcią i wilk/Czerwony Kapturek/, który wcale nie jest taki zły, jak o nim mówią, chociaż nie czesze kłaków. On też pragnie bawić się na balu. Pojawia się Kopciuszek, ze swoją macochą i siostrą/Kopciuszek/,tańczą z książętami upojnego walca. Wpada na scenę krzykliwa i rozbrykana Czarownica ze swoim kumplem- Czarodziejem/bohaterka wielu znanych bajek/. Oni też zrozumieli, że z Nowym Rokiem i w takim miejscu, jakim jest pałac/Ośrodek/, nie wypada figlować, czarować i rzucać uroki. Widowisko kończy się uroczystym wejściem Królowej Doroty, która pozdrawia przybyłych i śpiewa „Niech żyje bal”- piosenkę w pełni adekwatną i wiernie oddającą nastrój oraz klimat tej uroczystości, jaką jest Choinka Noworoczna.
Widzowie, którzy byli obecni na noworocznej uroczystości, z ogromnym podziwem, wzruszeniem i uznaniem odebrali prezentację. Najwięcej słów dziękczynnych płynęło w stronę dzieci, które z odpowiednim wyczuciem i poświęceniem „odgrywały” swoje role-bez strachu, niepewności i skrępowania poruszały się w żywiołowym tańcu, współpracowały w grupie, wiernie oddając sens tego przedstawienia. Wymowne i jednoznaczne były ich spojrzenia oraz mimika, oddające radość, satysfakcję z sukcesu i poczucie własnej wartości. Kolorytu przedstawieniu dodały barwne, odpowiednie do ról, stroje i dekoracja wnętrza.
Muzyczny spektakl został zaprezentowany podczas śródrocznego spotkania z rodzicami, którzy z zapartym tchem i wzruszeniem obejrzeli wystąpienie swoich pociech. Widowisko niejednemu rodzicowi odkryło nowe, nieznane dotąd oblicze ich dziecka, dotychczas przejawiające wiele ułomności, niedostatków i deficytów rozwojowych.
Wnioski z realizacji:
Specyfika oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych wśród osób z głębszą niepełnosprawnością umysłową- złożoność procesów poznawczych, emocjonalnych, sprawiają, że wszelkie inicjatywy nakierowane na prezentowanie umiejętności, zdolności, mają charakter praktyczny. Jest to działanie wymagające długoterminowych ćwiczeń utrwalających , wspartych pomocą nauczyciela, dającego poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, czynnika tak istotnego dla przełamania barier w psychice dziecka niepełnosprawnego. Ważnym elementem realizowanych treści wychowawczych jest kształtowanie poprawnych relacji między rówieśnikami, osobami dorosłymi, dobra współpraca w grupie, prezentowanie właściwych postaw społecznych. Należy rozbudzać pozytywne emocje, które motywują do działania warunkujące szybsze osiąganie sukcesów, kontynuować tę formę prezentacji, rozszerzoną o udział rodziców.
Efektem naszych działań jest:
- ukazanie właściwych postaw i zachowań,
- rozwijanie poprawnych relacji międzyludzkich, współpracy i współdziałania,
- uczenie się przez naśladownictwo,
- budzenie i rozwijanie akceptacji, zrozumienia, poczucia wartości,
- kształtowanie i rozwijanie zdolności artystycznych,
- prezentowanie swoich umiejętności na forum.