Podstawą oddziaływań rewalidacyjnych w naszym ośrodku jest diagnoza funkcjonalna ucznia. Dokładne określenie posiadanego przez dziecko zasobu umiejętności i sprawności stanowi punkt wyjścia do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych.
Diagnozę wykonujemy w oparciu o dostępne techniki badawcze. Najczęściej używanymi są - inwentarz PAC Gunzburga, Profil Psychoedukacyjny PEP – R E. Schoplera oraz KORP /Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego/. Techniki te pozwalają nam określić wiek rozwojowy dziecka oraz poziom funkcjonowania w poszczególnych sferach rozwojowych. W opracowywaniu programów biorą udział wszystkie osoby mające kontakt z dzieckiem. Przeprowadzane są także konsultacje z rodzicami. Programy zawierają szczegółowe cele, zadania i treści kształcenia. W zależności od wykazywanej aktywności ucznia, w czasie realizacji programu, zadania mogą zostać modyfikowane. Nauczyciele prowadzą comiesięczną ocenę realizacji zaplanowanych działań na poszczególnych zajęciach pod kątem zakresu osiągania założonych celów, co zwiększa skuteczność oddziaływań rewalidacyjnych. Postępy w rozwoju są sprawdzane po rocznej pracy za pomocą wyżej wymienionych narzędzi, a także Karty Kompetencji opracowanej w ramach WDN. Po uprzednim omówieniu z rodzicami, wyznaczone są zadania do realizacji w domu. W ośrodku prowadzone są zajęcia logopedyczne, gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej, rewalidacji indywidualnej /wspomaganej technikami komputerowymi/, Integracji Sensorycznej. Na zajęciach wykorzystywane są różne metody pracy z dziećmi np.: Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Program Aktywności Ch. Knill Dotyk i Komunikacja, Muzykoterapia, Arteterapia. Pedagogika zabawy, Metoda P. Dennisona, AAC - Alternatywne i Wspomagające Metody Komunikacji. Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania na zajęciach bibliotecznych, muzyczno – ruchowych, sportowych oraz kół zainteresowań.